maanantai 20. tammikuuta 2014

Uganda 2013-2014


Tsekkaa linkistä filmi "Episode II: Uganda"!





This is what you need:

Boeing 737-900
huippunopeus: Mach 0,82
kiihtyvyys: 0-100 km/h ajassa 6,0 s
max lentokorkeus: 12 500 m
kiitetään: palvelu hassulla kielellä, mahdollisuus elokuvien katseluun
moititaan: elokuvavalikoima, isokokoiselle henkilölle ahtaahkot tilat


Haojin HJ125-23
huippunopeus: 85 km/h
kiihtyvyys: (määrittelemätön)
max lentokorkeus: 0 m
kiitetään: uskomaton kuormankantokyky
moititaan: polttoainesäiliön koko


WaveSport Project 52
huippunopeus: (määrittelemätön)
kiihtyvyys: päiväntasaajalla 9,7804 m/s² (Pohjois-Euroopassa -> 9,8322 m/s²)
max lentokorkeus: 1 m (mittausarvoissa kuljettakohtaisia eroja)
kiitetään: vakaa käytös aallokossa, kokoluokkansa parhaat sisätilat
moititaan: vaikea saatavuus näinä moderneina aikoina



This is what you get:

Leppoisaa surffailua

Isoa vettä

Vesiputous viidakossa

Niilin erikoinen

Helppoa elämää

-----


Lennot yhdellä vaihdolla Istanbulissa:

Turkish Airlines kuljettaa kajakin matkatavarana Helsingin ja Entebben välillä hintaan 80€/suunta:

Majoitus kätevästi leirintäalueella omassa teltassa. Kolme ateriaa päivässä, baari aina auki, maailman parhaat aallot viiden minuutin melonnan päässä. Easy living. Mainly for kayakers.














torstai 9. tammikuuta 2014

Koivukoski - Langinkoski playrun

Sääennusteen mukaan tämän viikon perjantaina tulee talvi koko Suomeen. Kun talvitulva oli vielä voimissaan ja lämpötila reilusti plussan puolella suuntasimme Myllysen Harrin kanssa melomaan Kymijoelle Koivukoski - Langinkosken välisen runin. Vesimittari näytti Koivukoskelle noin sataa kuutiota, joka loi toivon kipinöitä sille, että Koivukosken hontto olisi melottavassa kunnossa. Harmiksemme Koivukosken padon portit eivät olleet suotuisasti auki, joten hontto ei ollut kuin keulasurffikunnossa.

Harri Koivukosken aallossa

Koivukoski - Langinkoski väliltä löytyi kuitenkin useita surffattavia aaltoja ja honttoja. Pätkän puolivälissä olevalla koskella pelattiin tovi microholessa jossa kärrynpyörät ja splitit olivat mahdollisia.

Kirjoittaja microholessa

Harri microholessa

Harri yhdessä pätkän suffiaalloista. Tässä voi olla hyvä aalto erittäin korkealla virtaamalla.
Langinkoskessa oli hauska boof and enjoy spotti kiven päältä murtuvaan epäsäännölliseen aaltoon sekä kosken lopun vinot hontot oli myös pelattavassa kunnossa.
Hyvä hontto ennen Langinkoskea, mutta huonossa paikassa kivenlohkareen takia.

Langinkosken möläys
Langinkosken lopussa oleva vino hontto oli melottavissa akanvirrasta käsin


Pätkä on kyllä melomisen arvoinen ja vielä korkeammalla virtaamalla voi runilta löytää enemmän pelattavaa. Silmiinpistävää oli useat paikat joihin saisi pienellä vaivalla rakennettua uusia pelipaikkoja.
Parin tunnin melonnan jälkeen oli vielä sen verran virtaa, että kävimme ottamassa muutamat surffit Sittarännin Kinkkupingossa. Paikka oli huuhtova, mutta hauska melottava.

Harri paukuttaa voltttia Jitsulla

ja kirjoittaja Jedillä

Kajakit salaman loisteessa melonnan jälkeen


Kuvat on valoitusolosuhteiden takia huonolaatuisia, mutta parempiakaan ei saatu.

maanantai 6. tammikuuta 2014

Jääkiipeilykauden aloitus

Otsikko tuntuu melkein vitsiltä. Joulukuun puolessa välissä jäätyneet lirut sulivat muutaman päivän vesisateen jälkeen ja kiipeilykengät saivat väistyä pyöräilykenkien edestä. Tähän kauteen valmistautuminen oli muutenkin synkkä. Paras paikallinen jumppapaikka räjäytettiin taivaan tuuliin keväällä -13.

eihän se ollut mikään ihmeellinen...
...mutta silti...
Valmistautuminen vuodenvaihteen mörketidkiipeilyyn tapahtui kiipeämisen sijaan bulkkaamalla ja tolppaan kiipeilyllä. Tolppaankiipeily on erinomainen tapa ylläpitää kiipeilykuntoa läpi vuoden.

Tolppaankiipeilyn perusasento

Bulkkaamisen perussetti


Tolppaankiipeilyn lisäksi kannattaa viilata kalusto kuntoon, sillä hyvillä varusteilla on mukava harrastaa.


Joonas hieman lapsellisesti yrittää viilata hakkua käsipelillä. Koneet ovat tässäkin ihmistä parempia

Käyttömukavuuden lisäksi kannattaa panostaa ulkonäköön

Näissä kärkipiikeissä on kohtalaisesti viilausvaraa

Käytännön vinkkejä



Kannattaa varvastella, että pystyy lyömään hakut ylemmäksi

Untuvatakki fleecen alle. Ehdottomasti ja aina juuri näin päin

Radiopuhelin on kätevä. Joskus kannattaa ottaa myös toinen, köyden toiseen päähän

Kiipeilijä ei elä pelkällä pekonilla. Kahviin kannattaa panostaa. Unohda mutterit sun muut pumpattavat härpäkkeet ja ota mukaan kunnon keitin.

Spottaamalla pimeässä saattaa löytää todella hienoja lumirännejä

Mestarispottaajan arvonimen saa, kun rillipöllönä spottaa ilman rillejä pimeässä.



Toppiolut

Hyvää kiipeilypäivää kannattaa aina juhlistaa toppioluella. Toppioluen voi nauttia, vaikka toppi nyt sattuisikin jäämään kolmen tai neljän kp:n päähän. Kokemuksesta voimme sanoa, että spottaus- tai pakituspäivänä toppiolut maistuu erityisen hyvältä.


Aina kannattaa kannustaa

 
 


Loppuun muutama "kiipeily"kuva


 




 















perjantai 3. tammikuuta 2014

Talvitulvaa Kermankoskella 100m3

Konnekosken jälkeen päivä huilia melonnasta ja sitten nautiskelemaan talvitulvasta Kermankoskelle jossa vettä piirun yli 100 mottia. Myllysen kanssa alotettiin melonta Äktiönholessa, joka nyt oli niin hyvä kun se nykymuodossaan olla. Kärryjä, splittejä ja voltteja poksahteli tosin ei mitenkään helponlaisesti. Noin tunnin melonnan jälkeen siirryimme alahontolle, joka oli tällä virtaamalla suhteellisen kookas nopea aalto. Aallosta lähti muutamia ilmavia leipiä ja akanvirtakin oli saaavutettavissa kovalla melonnalla. Kerma tarjosi tällä vedellä vaihtelevaa melontaa ja hauskaa oli vaikka paikat ei mitään aivan priimoja olekaan.

Pimeys oli taas kuvaamisen riesana valovoimattomalla kalustolla, mutta alla pari otosta tältä virtaamalta.

Harri tarkastelemassa Äktiönholea

ja sitten tositoimissa Jitsulla

ja sitten väillä surffia

Paikka suosii vasurin liikkeitä

Volteissa hankaluutena on vedestä irti saaminen ja hallittu ländäys

Ala "hontto" sillalta kuvattuna

Vuoden 2014 melontakauden avaus Konnekoskella

Vuosi 2014 alkoi talvitulvamaisissa merkeissä, joten moni Suomen  freestylespotti alotti taas toimintansa. Rautalammilla olevalla Konnekoskella vettä virtasi reilu 80 kuutiota ja alavedenkin ollessa suotuisassa korkeudessa oli koskesa oleva pelipaikka aaltomaisessa iskussa. Tommin ja Jykän kanssa täällä oli aika avata vuoden 2014 melontakausi pimeässä ja lämpimässä "talvisäässä". Aalto oli jonkin verran elävä, mutta luntteja siinä sai mukavasti väännettyä. Mulle tämä oli toinen melontakerta tässä paikassa ja tarjosi parempaaa antia näin korkeammalla vedellä. Alla pimeitä ja epätarkkoja eli taiteellisia otoksia setiltä.

Jykä

Tommi 

Kirjoittaja

perjantai 27. joulukuuta 2013

Uusi nimi ja uusi ulkoasu!


Uusi vuosi on tulossa ja tuo uusia tuulia myös tähän blogiin. Muutama vuosi sitten Mo I Ranan suolla lähtenyt idea on kehittynyt ja juttuja jos jonkinlaisia on kerääntynyt eri kohteista ja lajeista. Koska pyrimme elämään pääsääntöisesti ulkona ei lajikirjo voi näin rajoittua pelkästään melontaan, varsinkin kun täällä Pohjolassa on neljä eri vuodenaikaa mitkä väkisin ohjaa eri harrasteiden pariin. Kun näistä kaikista hienoista lajeista on kerääntynyt juttuja niin oli aika muuttaa myös blogin nimi kuvaamammaksi. Samalla olemme yrittäneet saada blogin infomatiivista arvoa parannettua kategoroimalla lajit sekä kohteet maittain ja vähän paikoittainkin. Yritetään kirjoitella myös englanniksi ja samalla opetella tätä eurooppalaista kieltä ja edelleen lisätä informatiivista arvoa. Kirjoitus- ja sana virheitä esiintyy siis varmaan ihan riitävästi ainakin itseni osalta, mutta ei anneta sen häiritä. Tavoite on myös lisätä lifestyle-kamaa tulevaisuudessa. Lopuksi mainittakoon, että blogi sisältää yli 50 creekpaddling- ja yli 25 freestylepaddling kohteesta tietoa + muut lajit! Mutta tämä ei meille riittä vaan haluamme lisää jokia, aaltoja, offpiste-kohteita, enduro-maastopyöräilyä, lumileijailua, jääkiipeilyä.............tulevana vuonna on suunnitelmissa........

Ulkoilma- ja urheilurikasta vuotta 2014!



Mustan Joulun Koivukoski

Lunta ei ole, mutta vettä siitäkin edestä ja lisää näyttää vaan tulevan. Pernoolle mennessä kurvasin Koivukoskelle kattomaan tilannetta. Virtaama Koivukosken mittarissa oli reilu 120 m3 ja hontto näytti rannalta ihan hyvälle, joten kamat piti vetää päälle ja lähteä kokeilemaan. Ihan ok surfattava, mutta yllättävästi keula osui pohjaan upotuksissa, lisäksi aalto-osa oli yllättävän surffarin oikealla ja tippuminen oikeelta tuotti vaikeuksia ehtiä akanvirtaan. Vähän liikaa vettä ja patoluukkujen juoksutus ei suotuisa hontolle. Vesi oli kuitenkin raikasta ja hontossa sai ihan hyvää kyytiä.

Koivukosken hontto  reilulla 120 motilla.