torstai 26. syyskuuta 2013

Best pieces of USA trip

We came back to Finland from USA about two weeks ago. The trip was nice: good weather, friendly people, different culture, different nature, outdoor lifestyle and awesome freestyle spots, kayakers and world competition. After this trip we have been dreaming that some day we could paddle a hole like Pigeon.
Below are some of the best pieces of this trip and links to water releases of  Pigeon river, Nantahala river and Rock Island

Pigeon release: http://waterdata.usgs.gov/nc/nwis/uv?site_no=03460795
Nantahala release: http://www.duke-energy.com/lakes/nantahala/nan-scheduled-flow-releases.asp
Rock Island release: http://www.tva.gov/lakes/gfh_r.htm

Athlete camping in Nantahala

Smoky mountains in the morning

Paula in Pigeon, the best hole in the world

and me in the same spot

Rock Island scenery

Two kayaks by the stairs of Rock Island

Paula paddling to Rock Island wave

Me paddling the wave.  This time was only one generator open and wave was small.

Lunch break

Gatlingburg

Big dam

Local animal in smoky mountains

Laundry :)

Nice waterfall near Highlands



Me in boat control

Feeling before competition.

First run

Harri and me after competition. Harri was 43rd and me 50th in K1 M.

Paula before competition

Paula´s second run. Paula was 14th.

Paddling gear drying before flight in Atlanta

sunnuntai 1. syyskuuta 2013

Saltdalenista sanottavaa- YläyläRana

 

YläyläRana...miten typerän kuuloinen nimi voikaan jokipätkällä olla? Toisaalta, kun ollaan keskellä Keski- Maan maisemia niin kai se nimi on  ihan oikeutettu. Jokatapauksessa, alla kuvia siitä, mitä kaiken sen Saltdalenissa tehdyn kantamisen ja Grönfjellågalla melomisen välillä tehtiin. Vedenjakaja jakoi vedet: Mordorissa liikaa vettä, Gondorissa hitusen liian vähän. YläyläRana kuului tällä reissulla siis Gondoriin. Ajo-ohjeet tälle joelle on sillälailla, että kun ajetaan Lönsdalilta vedenjakajan yli E6:sta kohti Mo i Ranaa, niin Rana- joen tullessa vasemmalle kädelle aletaan katselemaan hyvää Put-in paikkaa. Put-in paikkoja löytyy pitkin matkaa, kunnes joki menee piiloon.  Lopetus sitten taas on kätevästi E6:n varrella olevalle leirintä-alueelle, nimeä en nyt muista. Me meloimme sellaisen reilun neljän kilsan pätkän.

Säädetään meininki kohdalleen.

Niin kivaa että keulii.
 

Janne poksauttaa. Halonen kuvaa elokuvaa.
Into the great white open...

...and under the skies of blue. Tai jotain.





 
Koskimelojan tunnetilat.
Undercuttia ihmettelemässä. Näitä tuntui tällä joella riittävän. Kannattaa katsella.
...niin. Taustalla syy, miehen kädessä seuraus. Hyvä näin.
Alla vielä kuva Ala-Lönsdalilta, Mordorin  Sauronin laaksosta. Paljon muuta elämystä ei tältä joelta saatukaan  kuin tämä muinaisten koskimelojien initiaatioriittinä tunnettu "siivilähyppy". No, kyllä Janne ja Aapo sieltä jotain meloikin. Täällä melottiin ilmeisesti koko pätkä...joo, se on vitosta se. Komea joki kaikenkaikkiaan!
Aapo ja siivilähyppy.

Juttu: Tommi
Kuvat: Poks-tiimi

torstai 22. elokuuta 2013

Pigeon hole

Suunnistimme Nantahalasta Pigeon-joelle, jossa puhuttiin olevan eräs maailman parhasta hontoista. Tämä puhe piti paikkaansa. Ehdottomasti paras hontto jossa olemme koskaan meloneet. Pehmeä, pitävä, syvä, kaikkea mitä hontolta voi toivoa. Otimmekin Pigeonissa useamman treenin ennen paluuta takaisin Nantahalaan. Pigeonin hontto on rakennettu käsipelissä viimeisen viiden vuoden aikana. Kuten muut alueen joet myös Pigeon on säännöstelty. Vettä juoksutetaan 4 päivänä viikossa yleensä klo 13 alkaen. Näinä päivinä kylä herää mutenkin henkiin 16 rafting-firman ansiosta. Pigeoniin palaamme vielä tällä reissulla!



Leirintäalue löytyy aivan helmihonton vierestä

Hontto ilman juoksutusta. Rakenne on varsin yksinkertainen.

h



Tässä paukuttaa toinen honton rakentajista

sunnuntai 18. elokuuta 2013

Ocoee river

Käytiin melomassa välipalana MM-kisapaikkaan Tenneseen puolella olevaa Ocoee-jokea. Melottiin noin 10 km pätkä Ocoeeta ja se tarjosi kivaa 3+ koskea. Pätkän lopussa piti olla kuuluisa Hell hole pelispotti, mutta runsaiden sateiden takia siihen oli liikaa vettä. Joki näkyi olevan todella suosittu rafting-kohde, koska lauttoja sai väistellä joella jatkuvasti. Nyt treenit jatkuu taas kisapaikassa.

Jeepillä kohti Ocoeeta

Tyypillinen näkymä joella


Kiven takaa näkyy paikallinen vesipeto, joka veteli seisten pumpattavalla inkkarilla

torstai 15. elokuuta 2013

Freestyle MM 2013

Saavuttiin Paulan kanssa tänne USA:n Nantahala-joelle keskiviikkona pikän lennon ja noin 4 tunnin automatkan jälkeen. Perillä kilpailupaikalla Nantahalan outdoor centerissä saimme lyhyen perehdytyksen kilpailualueeseen sekä Jackson kayakilta tilaamamme rock star 2014 kajakit. Vaikka aikaero vähän vaivasikin otimme keskiviikkona kaksi treeniä kisapaikassa, joka on pieni ja jyrkkä hontto. Uudet kajakit tuntuvat hyviltä pienessä kilpailupaikassa ja muutaman treenin jälkeen rupeaa hontto tulemaan vähän kerrassaan tutuksi. Alla muutama ruutu treeneistä.

Paula

Janne

Janne

Paula
Viikko jatkuu kisapaikassa treenaten. Viikonloppuna on tarkoitus käydä treenaamassa myös muissa alueen pelipaikoissa ja saada melonta-aikaa kisapaikan tyylisissä spoteissa, koska kisahonttoon joutuu jo jonottamaan vuoroaan jonkin verran.

maanantai 12. elokuuta 2013

Grönfjellåga, flows not that adequate

Melontareissu Mo I Ranaan on takana. Vesitilanne oli huono, koska parin päivän vesisade pohjalle oli nostanut mm Unkerdalenin ja Lönsdalin veden korkealle. Ylä Ranalta  ja Grönfjellågalta löytyi onneksi jotain melottavaa vaikka vedenkorkeus oli näihin jokiin alhainen. Grönfjellåga on ok pätkä, kun vettä on riittävästi. Liika vesi taas tekee pätkästä vaarallisen, koska joki menee välillä kapeaan kanjoniin josta akanvirrat häviävät helposti. Veden korkeus on parasta arvioida take outtia edeltävältä sillalta. Jos joki näyttää tässä siltä, että kajakilla pääsee kivuttomasti ilman suuria pohjakosketuksia on virtaama oikea. Mikäli joki virtaa tässä vuolaasti on vesi liian korkealla. Käymisen arvoinen pätkä, joka sisältää muutaman isomman möläyksen ja teknistä kanjonia. Vaikeusaste on kokonaisuutena max 4, poikkeuksena ensimmäinen iso möläys, joka luokkaa 5.

Kayaking trip to Mo I Rana is now behind us, and first river to have  pictures from is Grönfjellåga (actually, "ö" should be written in a norwegian way, with a line going through "o", but can´t find it from my keyboard...). This river  had quite low levels, while other side of the watershed the levels (Unkerdal and Lönsdal) were too high. Well, too high for us anyway.
Grönfjellåga has some great potential when the water level reaches the "adequate level", as the norwegian guidebook puts it. Somewhere in the middle section of the river there was  a fine slide next to the double drop line, which would be great to go when ever river reaches this adequate level.  Now it was a bit rocky, uhh... level is quite easy to check, because river flows next to the road at take out section, but when heading towards put-in you can see it disappearing in to the green canyon. In norwegian, "grön" means green. Anyway, a very nice canyon with very nice cataracts and slides when water level is...adequate.
Put in
Take out

Aapo hienon möläyksen "tupla droppi" linjalla.
Double-drop line

Tommi Grönfjellågan luiskassa
Fun slide

Joen luonnetta/ character of the river
Leiripaikka löytyy take outista
Camp site at take- out