maanantai 3. helmikuuta 2014

Oldies but Goldies: Ruotsi 09 - 10

 
 Näin sydäntalven pakkasilla on hyvä muistella menneitä reissuja, ja muistaakseni kesinä -09 ja -10 kävimme Pohjois-Ruotsissa perinteikkäällä Laisälvenillä, yllättävällä Vouvoksella, viihdyttävällä Marsånilla ja ilmeisen kivalla Vistånilla. Herra X:n arkistoista löytyneiden, auringon paistetta tihkuvien kuvien ansiosta voimmekin tehdä pienenpienen nojatuoliretken näihin hienoihin, herrasmiesmäisen luonteen omaaviin koskiin.

Ensin Laisälven. Hyvä pätkä. Mäkäräisiin kannattaa varautua. Ja Vitforseniin. Siitä ei alla olekaan kuvia: siis uusintaretken arvoinen paikka. Hyvät kuvaukset kohteesta ajo-ohjeineen  löytyvät ruotsalaisten upeasta Forsguidenista.

Sometimes it`s good to remember old times, especially now when it`s cold and you can only dream of kayaking in sunshine. Summer -09 and -10  we visited northern Sweden, and here are couple of pics just to remind us of those sunny days...these came from the archives of mr. X.

Firts one is called Laisälven, and from the link above  you`ll have a good description of it (in swedish). Nice leg. A few blackflies (those little bastards) on hot days and Vitforsen (white rapid) to make you feel big..or small. We have to make another journey for those pictures.


Hällforsen. Muistaakseni.


Trollforsen. Perhaps this was a troll rapid, which is a very popular name for a certain kind of rapid in Sweden.  Ruotsalaisessa joessa pitää aina olla yksi Peikkokoski. Vai ettei sittenkin Hällforsen eli sitten taas paasikoski..? Ei voi muistaa.


Esahan se siellä pistää slalomiksi!

Sitten Vouvosjåkke. Erittäin mielenkiintoinen noin viiden kilsan pätkä,  joka lähtee tunturijärvestä.Vaatisi vähän enemmän vettä mitä meillä oli. Ja taas kerran, ohjeet à la Forsguiden. Oppiipa samalla puhumaan ja tilaamaan  ruokaa ja juomaa ruotsiksi. Vouvokselle jos menee niin kannattaa ajaa Ammarnäsiin ja ottaa vielä Vindelån vyölleen, kiva pätkä sekin josta ei kuvia. Mutta Forsguiden auttaa tässäkin asiassa, nyt ilman linkkiä. 

Next section is Vouvosjåkke. Yes, funny name. Very good run from a lake. We could have had more water, perhaps best time for this run would be early summer. And from the link above you can read it also in swedish, again, so this starts to feel like a decent language rehearsal.






Joen karäktääriä. Tippuu forsguidenin mukaan 140 metriä viidellä kilsalla.



Paukutipaukkaa.



Ai joo, alkuun piti vähän hinata. Tosi vähän. Sunny days are here again...a bit carrying at first, but not much.


Jahas, ja sitten  Vistån. Siis Visto joki. Ja niinhän tuo kuvien perusteella vähän on, kuulemma isolla vedellä vallan jänskä paikka. Ja taas, tämä kertoo paikasta aika lailla oleellisen. En itse paikalle päässytkään  kun tuli Piteltä kiire kotiin, mutta siinähän tuo mukavasti joko meno- tai tulomatkan varrella olisi!

Vistån, close to famous Pite-river. Link above gives all the major information...they say that in springtime gives some wild ride.  Looks like a nice place in  these pictures also! I was on my way home so I missed this. So, next time when heading to Pite this should be at least on a check list..!

 

Mr. Poks I presume..?
Underbart.


Ai niin, sitten se Marsån vielä. Tämä sijaitsee lähellä Kultsjöånia, eli Marsån kannattaa ottaa vaikka lämmittelynä ennen tosi koitoksia.
Last one, Marsån. This is near Kultsjöån, which is quite a creeking gem in northern Sweden. Links above give more information, in swedish and in finnish.  Marsån is being advertised as a rookie creek: still worth looking at few places though.



 
Sun is, still, shining!


 


perjantai 24. tammikuuta 2014

Kirovsk day two "betonia ja belugaa"

Tänään suuntasimme Big Woodin puolelle pehmeän lumen etsintään. Arto ja Osku nousivat Kola Sportin tuolilla harjanteelle, josta pääsi laskemalla Big Woodin puolelle. Itse otin taksin, koska kotelo ei tykännyt viime vuonna varsin pelottavasta yhden hengen tuolihissistä. Päivän sää oli aurinkoinen tosin aika viileä, lumen laatu varsin kiinteä, mutta kuruista löytyi vähän pehmeetää muutamiin käännöskiin. Rinteet oli huippu kunnossa ja vietimme kivan päivän tunturissa ja päivän kruunasi hapurilaiset belugan kera. Huomenna suuntaamme todennäköisesti 25km:lle. Alla makuja päivän tunnelmista.

Aamu auringossa kohti Big Woodia

Asku ja Atro topissa  eli 1048 metrissä
Osku ja Arto suunnittelemassa seuraavia linjoja

Osku

Arto

Lumivyöryn jäljet Big Woodin uuden tuolihissin alla

Maisemia Hiipinätuntureilla

Kirjoittaja lumen etsinnässä Big Woodissa


torstai 23. tammikuuta 2014

Kirovsk day one "betoni byydaa ja baltica seiskaa"

Pehmeän lumen toivossa hujautimme eilen Skodalla Joensuusta tänne Venäjän  Kirovskiin. 13 tunnin ajomatka taukoineen hyvillä teillä sujui vaivattomasti. Perillä Osku travelsin järjestämä majoitus järjestyi kuten aiemminkin tutusta kerrostalosta tunturien juurelta ja se ei ollut taas hinnalla pilattu, koska ke - su kustanti noin 45 euroa per pää. Illalla tankasimme kropat seuraavaa päivää varten Kaskadin liharuukuilla.
Eka päivänä suuntasimme pilvisessä säässä 25 km:lle eli Kukisvumchorille jossa alahissillä laskettiin puurajan alapuolisia paikkoja joista irtosi muutamia pehmeitä käännöksiä. Toppi oli sinkissä ja ylähissi kiinni. Onneksi päivän viimeisellä vedolla päästiin toppiin asti ja laskimme viime vuodelta tutun kurun jossa ihan ok pehmeää lunta pienen siirtymän päässä. Kokonaisuutena lunta on vähemmän kuin viime vuonna ja puuttomat osat aika betonia, mutta pienistä  kuruista löytyy laskettavaa. Huomenna on päivä uus ja suuntaamme Big Woodiin etsimään uusia linjoja. Nyt on aika ottaa baltica seiska laskupäivän päätteeksi.

Osku lataa akkuja eka päivän laskuja varten

Majoitukselta lähtöä eka päivän aamuna

Arto ja Osku 25 km:n ala-asemalla

Arto linjolla puurajan alapuolella

Kirjoittaja pehmeitä käännöksiä etsimässä

Päivän päätteksi topissa ja onneksi sääkin vähän selkeni.



maanantai 20. tammikuuta 2014

Uganda 2013-2014


Tsekkaa linkistä filmi "Episode II: Uganda"!





This is what you need:

Boeing 737-900
huippunopeus: Mach 0,82
kiihtyvyys: 0-100 km/h ajassa 6,0 s
max lentokorkeus: 12 500 m
kiitetään: palvelu hassulla kielellä, mahdollisuus elokuvien katseluun
moititaan: elokuvavalikoima, isokokoiselle henkilölle ahtaahkot tilat


Haojin HJ125-23
huippunopeus: 85 km/h
kiihtyvyys: (määrittelemätön)
max lentokorkeus: 0 m
kiitetään: uskomaton kuormankantokyky
moititaan: polttoainesäiliön koko


WaveSport Project 52
huippunopeus: (määrittelemätön)
kiihtyvyys: päiväntasaajalla 9,7804 m/s² (Pohjois-Euroopassa -> 9,8322 m/s²)
max lentokorkeus: 1 m (mittausarvoissa kuljettakohtaisia eroja)
kiitetään: vakaa käytös aallokossa, kokoluokkansa parhaat sisätilat
moititaan: vaikea saatavuus näinä moderneina aikoina



This is what you get:

Leppoisaa surffailua

Isoa vettä

Vesiputous viidakossa

Niilin erikoinen

Helppoa elämää

-----


Lennot yhdellä vaihdolla Istanbulissa:

Turkish Airlines kuljettaa kajakin matkatavarana Helsingin ja Entebben välillä hintaan 80€/suunta:

Majoitus kätevästi leirintäalueella omassa teltassa. Kolme ateriaa päivässä, baari aina auki, maailman parhaat aallot viiden minuutin melonnan päässä. Easy living. Mainly for kayakers.














torstai 9. tammikuuta 2014

Koivukoski - Langinkoski playrun

Sääennusteen mukaan tämän viikon perjantaina tulee talvi koko Suomeen. Kun talvitulva oli vielä voimissaan ja lämpötila reilusti plussan puolella suuntasimme Myllysen Harrin kanssa melomaan Kymijoelle Koivukoski - Langinkosken välisen runin. Vesimittari näytti Koivukoskelle noin sataa kuutiota, joka loi toivon kipinöitä sille, että Koivukosken hontto olisi melottavassa kunnossa. Harmiksemme Koivukosken padon portit eivät olleet suotuisasti auki, joten hontto ei ollut kuin keulasurffikunnossa.

Harri Koivukosken aallossa

Koivukoski - Langinkoski väliltä löytyi kuitenkin useita surffattavia aaltoja ja honttoja. Pätkän puolivälissä olevalla koskella pelattiin tovi microholessa jossa kärrynpyörät ja splitit olivat mahdollisia.

Kirjoittaja microholessa

Harri microholessa

Harri yhdessä pätkän suffiaalloista. Tässä voi olla hyvä aalto erittäin korkealla virtaamalla.
Langinkoskessa oli hauska boof and enjoy spotti kiven päältä murtuvaan epäsäännölliseen aaltoon sekä kosken lopun vinot hontot oli myös pelattavassa kunnossa.
Hyvä hontto ennen Langinkoskea, mutta huonossa paikassa kivenlohkareen takia.

Langinkosken möläys
Langinkosken lopussa oleva vino hontto oli melottavissa akanvirrasta käsin


Pätkä on kyllä melomisen arvoinen ja vielä korkeammalla virtaamalla voi runilta löytää enemmän pelattavaa. Silmiinpistävää oli useat paikat joihin saisi pienellä vaivalla rakennettua uusia pelipaikkoja.
Parin tunnin melonnan jälkeen oli vielä sen verran virtaa, että kävimme ottamassa muutamat surffit Sittarännin Kinkkupingossa. Paikka oli huuhtova, mutta hauska melottava.

Harri paukuttaa voltttia Jitsulla

ja kirjoittaja Jedillä

Kajakit salaman loisteessa melonnan jälkeen


Kuvat on valoitusolosuhteiden takia huonolaatuisia, mutta parempiakaan ei saatu.

maanantai 6. tammikuuta 2014

Jääkiipeilykauden aloitus

Otsikko tuntuu melkein vitsiltä. Joulukuun puolessa välissä jäätyneet lirut sulivat muutaman päivän vesisateen jälkeen ja kiipeilykengät saivat väistyä pyöräilykenkien edestä. Tähän kauteen valmistautuminen oli muutenkin synkkä. Paras paikallinen jumppapaikka räjäytettiin taivaan tuuliin keväällä -13.

eihän se ollut mikään ihmeellinen...
...mutta silti...
Valmistautuminen vuodenvaihteen mörketidkiipeilyyn tapahtui kiipeämisen sijaan bulkkaamalla ja tolppaan kiipeilyllä. Tolppaankiipeily on erinomainen tapa ylläpitää kiipeilykuntoa läpi vuoden.

Tolppaankiipeilyn perusasento

Bulkkaamisen perussetti


Tolppaankiipeilyn lisäksi kannattaa viilata kalusto kuntoon, sillä hyvillä varusteilla on mukava harrastaa.


Joonas hieman lapsellisesti yrittää viilata hakkua käsipelillä. Koneet ovat tässäkin ihmistä parempia

Käyttömukavuuden lisäksi kannattaa panostaa ulkonäköön

Näissä kärkipiikeissä on kohtalaisesti viilausvaraa

Käytännön vinkkejä



Kannattaa varvastella, että pystyy lyömään hakut ylemmäksi

Untuvatakki fleecen alle. Ehdottomasti ja aina juuri näin päin

Radiopuhelin on kätevä. Joskus kannattaa ottaa myös toinen, köyden toiseen päähän

Kiipeilijä ei elä pelkällä pekonilla. Kahviin kannattaa panostaa. Unohda mutterit sun muut pumpattavat härpäkkeet ja ota mukaan kunnon keitin.

Spottaamalla pimeässä saattaa löytää todella hienoja lumirännejä

Mestarispottaajan arvonimen saa, kun rillipöllönä spottaa ilman rillejä pimeässä.



Toppiolut

Hyvää kiipeilypäivää kannattaa aina juhlistaa toppioluella. Toppioluen voi nauttia, vaikka toppi nyt sattuisikin jäämään kolmen tai neljän kp:n päähän. Kokemuksesta voimme sanoa, että spottaus- tai pakituspäivänä toppiolut maistuu erityisen hyvältä.


Aina kannattaa kannustaa

 
 


Loppuun muutama "kiipeily"kuva