perjantai 20. helmikuuta 2015

DIY Sinkulan Levyjarrut


10v sitten sinkuloin 90-luvulta peräisin olevan teräsrungon. Katkaisin rungon ja hitsasin siihen uudet dropit.


Heti pyörän valmistuttua huomasin , että takajarruja on vaikeata säätää.  Olin valmistanut horisontaaliset dropit jotka toimivat hyvin.  Ketju oli helppo kiristää, mutta jarrukenkien asetus oli vaikeaa.

Sillloin levyjarrut olivat harvinaisempia ja kalliimpia. Pyörä oli tehty ympärivuotiseen työmatka-ajoon. Ja palveli siinä käytössä hyvin.

Jossain vaiheeessa siirryin ajelemaan polkuja ja latupohjia. Silloin tuli mieleen että, paremmat jarrut olisivat tarpeen.

Parempien jarrujen toivossa rakentelin maastokäyttöön täpärin. Sinkulan huonot jarrut jäivät kuitenkin mieleen kummittelemaan.

Aapon hommattua levyjarrullisen sinkulan jarruasia juolahti taas mieleen. Lappeenrannan MTB-gurulta löytyivät  sopivat jarrut ja 26 tuumaiset kiekot.

Siispä koneet käyntiin ja töihin

Homma alkoi hahmottelemalla takakiinnikkeen malli tussilla levylle. Jyrsin levyyn urat, että jarrupuristinta voi säätää pitkittäissuunnassa samalla kun ketjua kiristetään. Urien jyrsinnän
jälkeen hioin takapuristimen kiinnityslevyn hitsattavaan kuntoon
Takajarrun puristaja paikoilleen asennettuna


Etujarrut

Etujarrun kiinnikkeeet olivat hivenen työläämpi valmistaa. Etuhaarukkaan piti hitsata ensin kiinnikelevy. Kiinnikkeen jajarrupuristajan väliin piti vielä valmistaa 10 mm alumiinilevystä adapteri.
Adapterin jyrsintää



Etujarru valmiiksi asennettuna

                                                                                                                                          -Jykä-

1 kommentti:

  1. Toiset tekee mitä osaa, Jykä tekee mitä haluaa! Iso peukku!

    VastaaPoista